Ze zijn er: de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek A+O Metalektro!

13 december 2022

Om de waardering en verbetersuggesties aangaande de dienstverlening van A+O-Metalektro op te halen is afgelopen zomer een klanttevredenheidsonderzoek onder de aangesloten bedrijven gehouden. Ruim 425 bedrijven werkten aan het onderzoek mee en beantwoordden vragen over A+O en haar dienstverlening. De resultaten van het onderzoek dat door onderzoeksbureau Integron is uitgevoerd, zijn inmiddels binnen. A+O bedankt iedereen hartelijk voor hun deelname! 

Bekend én tevreden met A+O

Bijna alle deelnemende bedrijven zijn bekend met A+O Metalektro. En de meeste bedrijven geven aan ook daadwerkelijk gebruik te maken van de aangeboden diensten, met name van de vergoedingen. Verder wordt de website veel bezocht en staat de regiomanager goed in het vizier bij de bedrijven. 

De deelnemende bedrijven weten A+O dus te vinden, maar hoe tevreden zijn zij eigenlijk over aangeboden diensten? Heel tevreden: ze waarderen A+O gemiddeld met een 8,5 (in 2018 was de score 7,5). De regiomanagers krijgen zelfs nog een iets hogere score, een 8,9. A+O is ontzettend trots op deze resultaten.  

Waar kan het beter?

Naast deze mooie waardering is er natuurlijk ook altijd ruimte voor verbetering. Bij de projecten zit dit vooral in de opvolging na afloop. Deelnemers misten soms een terugkoppeling of vervolg. Verder valt er nog winst te behalen bij de vergoedingen. De aanvraagprocedure is af en toe lastig en een aantal bedrijven geeft aan dat het A+O portal duidelijker en toegankelijker kan. Ook is het soms voor bedrijven niet duidelijk dat zij gebruik kunnen maken van bepaalde regelingen: “Ik heb de indruk dat het alleen voor opleidingsbedrijven is en daarom doen wij hier niets mee…”  

De bedrijven geven binnen het onderzoek suggesties over de te vergoeden opleidingen en cursussen. Wat missen zij op dit moment? Bedrijven willen vooral een uitbreiding van de cursussen en opleidingen waar subsidies of vergoedingen voor aangevraagd kunnen worden, bijvoorbeeld voor het vergroten van specifieke vaktechnische kennis. De dienstverlening van A+O is een resultaat van de cao-onderhandelingen of een bestuursbesluit van sociale partners. Alle extra uitgaven hebben een direct effect op de hoogte van de afdracht aan A+O. Het resultaat van het KTO is daarom ook gedeeld met de onderhandelaars.  

Wat gaat A+O de komende periode doen?

De komende tijd worden de vergoedingen onder de loep genomen: waar kan het proces eenvoudiger? Ook zal onderzocht worden hoe het A+O portal nog toegankelijker en eenvoudiger kan worden ingericht. Op dit moment is A+O bezig met het ontwikkelen van het aanbod voor 2023. De suggesties van de bedrijven worden hierin genomen. Ben je benieuwd naar het nieuwe aanbod? Tijdens de lanceringsbijeenkomsten in januari 2023 licht A+O uitgebreid toe wat er komend jaar allemaal op de planning staat. 

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten