Hoe zorg je dat meer jongeren kiezen voor techniek? Bied interessante, actieve stages en geef techniek zo meer ‘smoel’. Bij VDL ETG Almelo geven ze het goede voorbeeld. Zes vmbo-leerlingen uit de regio volgen er het keuzevak ‘Verspanen’. Leerling Tom Hartman (15): ‘Heel leuk om in een echt bedrijf te leren!’  

 “We hebben gezamenlijk een groot probleem”, stelt Stefan Dries, productieleider Mechanical Manufacturing bij VDL Enabling Technologies Group (ETG) in Almelo: “De sector, techniekscholen én ons bedrijf hebben keihard jongeren nodig. Wij hebben hier bijvoorbeeld een prachtige interne opleiding CNC-frezen, maar het is moeilijk om instromers te vinden.”  

Zes 15-jarige jongens

Tijd om in actie te komen, vond Stefan, die zelf uit de regio komt. Dus stuurde hij een mail aan een naburige middelbare school met de vraag: hoe kan ons bedrijf leerlingen warm maken voor de techniek? Zo kwam hij in contact met Sterk Techniek Onderwijs (STO) Twente, een samenwerking van 19 vmbo-scholen in de regio. En via hen met Eric Raanhuis ‘kartrekker’ STO en docent Produceren, Installeren en Energie bij vmbo Het Noordik in Almelo. Samen zetten ze een pilot op voor het keuzevak Verspanen (metaalbewerking), één van de vakken die vmbo-leerlingen in het derde en vierde jaar kunnen kiezen, net zoals bijvoorbeeld het vak lassen. Zes vijftienjarige jongens krijgen nu zes weken lang les van VDL’s eigen techniekopleider. 

Broodjes kroket

Als initiatiefnemer deed Stefan de aftrap en loopt hij af en toe even langs bij de jongens.  

Ik ben zelf heel enthousiast over wat we hier doen. Superprecisiewerk, we werken in μm’s, in duizendsten van een millimeter. Je zit echt op het randje van het maakbare.” Zijn de jongens al net zo enthousiast als hij? “In het begin was het natuurlijk spannend, inmiddels zijn ze ontdooid en behoorlijk enthousiast.”  

Tom Hartman (15) is een van de leerlingen. De theorie vindt hij minder, vertelt hij, veel liever werkt hij met zijn handen. Tot nu toe leerde hij op twee machines werken: de handfrees en de CNC-frees. “Met de handfrees vind ik mooi, ik hou niet zo van computers.” Ook vindt hij het interessant om bij een groot bedrijf binnen te kijken: “Hoe dat allemaal samenvalt en samenwerkt, en hoe iedereen gezellig samen in de kantine zit.” En, niet onbelangrijk: dat ze lekker veel te eten krijgen tijdens de lunch. “Soep, broodje gezond, twee broodjes kroket”, somt Tom enthousiast op.  

Veiligheidspoortjes

Waarom zijn dit soort samenwerkingen tussen techniekonderwijs en bedrijven belangrijk? Eric: “Al 20 jaar holt het aantal leerlingen dat kiest voor techniek achteruit. Soms heb je er nog maar vier in een klasje. Het huidige PIE (Produceren Installeren en Energie) is heel breed. Het is nodig dat leerlingen een veel scherper beroepsbeeld krijgen: wat betekenen technische vakken in de werkpraktijk? Het onderwijs moet daarvoor drastisch veranderen, we hebben echt nieuwe initiatieven zoals deze samenwerking nodig.” Een andere uitdaging voor het technisch vmbo is: sluit het onderwijs wel aan bij alle razendsnelle nieuwe ontwikkelingen in de techniek? Bij VDL ETG Almelo lukt dat in ieder geval zéker. Stefan: “Op mijn afdeling Verspanen werken tachtig man. We maken de mooiste hightech producten op de allernieuwste machines. Complexe onderdelen voor bijvoorbeeld machines die microchips maken.”  

Stefan Dries, bij VDL Enabling Technologies Almelo

Smartphone en gameconsole

Hoe krijg je jongeren warm voor techniek? Stefan: “Ik vertel ze bijvoorbeeld: als wíj́ onze onderdelen niet maken, dan zou jouw smartphone of gameconsole niet werken. Zodat ze snappen waar ze aan bijdragen.” Eric vult aan: “Dat stuk enthousiasme van de echte specialisten is belangrijk; dat kun je niet meegeven in het leslokaal. Ook belangrijk is dat ze bij een echt bedrijf werken, de kansen en mogelijkheden zien. Maar het zijn ook kleine dingen. Dat ze een eigen pasje krijgen om door de veiligheidspoortjes binnen te komen bijvoorbeeld. Daar zijn ze dan heel trots op!” 

Natuurlijk ziet Stefan het liefst dat de jongens straks allemaal doorstromen naar mbo-BBL en kiezen om het vak bij hen verder te leren. “Maar’, zegt hij, “ik ben al heel blij als er straks ééntje bij ons komt werken!” 

Terug naar Tom. Wat vindt hij het allerleukste aan verspanen? “Dat je een mooi eindresultaat maakt. We hebben bijvoorbeeld al een hoesje voor een mobiele telefoon gemaakt. En nu maak ik een aluminium sieradenkistje.” Op de vraag of hij later gaat kiezen voor verspanen of bij VDL wil werken, is het antwoord duidelijk: “Dat weet ik nog niet, hoor.” Voor wie het kistje is, weet hij wel al: “Voor mijn moeder!” 

Meer informatie?

Eric Raanhuis, docent en coördinator Sterk Techniek Onderwijs, e-mail: e.raanhuis@noordik.nl 

Stefan Dries, bij VDL Enabling Technologies Almelo, e-mail: stefan.dries@vdletg.com 

Zelf samenwerken met techniekonderwijs in jouw regio?

Kijk op www.sterktechniekonderwijs.nl 

 

 

 

Rob Nijhof
A+O contactpersoon
Rob Nijhof
Regiomanager Oost-Nederland