Doe mee met de A+O-campagne ‘Gemaakt voor elkaar!’

29 april 2025
leestijd: 5 minuten

Hij, een rolmodel? Zo zag Soerinder Matadien zichzelf niet. Maar de chef gereedschapsmaker bij De Wit B.V. voelt zich “enorm vereerd” dat hij één van de sterren is in de nieuwe A+O-campagne ‘Gemaakt voor elkaar!’ De campagne roept collega’s in de metalektro op zich te blijven ontwikkelen. Waarom moet élk bedrijf in de sector meedoen? “Iedereen die zich ontwikkelt, is goud waard!”

Zo slaat ook jouw bedrijf de spijker op zijn kop

Soerinder Matadien – Chef gereedschapsmaker bij De Wit B.V.

Een hal vol enorme rollen staaldraad in verschillende diktes. “Zo’n 200 ton draad, wel vijf vrachtwagens per week, verwerken wij hier tot bevestigingsmaterialen”, vertelt Soerinder Matadien enthousiast. “Denk aan stalen nagels, spijkers en schroeven.” Hoe zou de wereld eruitzien zónder hun topkwaliteit gehard stalen draadnagels? “Gebouwen en huizen wereldwijd zouden uit elkaar vallen”, lacht algemeen directeur Dirk Duijmelinck. Hij wil maar zeggen: de maakindustrie is ontzettend belangrijk. Wereldwijd én voor Nederland.

Liefde van twee kanten

Dirk Duijmelinck – Algemeen directeur bij De Wit B.V.

Precies daarom start A+O in april 2025 haar nieuwe campagne ‘Gemaakt voor elkaar!’. Boodschap van de campagne: kom ook in actie, ontwikkel jezelf! Want dé grote uitdaging voor de metalektro is: hoe zorgen we voor voldoende goed opgeleide vakkrachten? Dirk Duijmelinck heeft er een duidelijke visie op: “Bij De Wit B.V. vinden we het heel belangrijk dat onze mensen doorleren. Personeel binnen ons vak vind je niet zomaar. Als het klikt, als na 3 maanden blijkt dat de liefde van twee kanten komt, dan investeren wij op alle mogelijke manieren in iemands ontwikkeling.”

Passie voor nieuwe techniek

Soerinder is daarvan een prachtig voorbeeld, bevestigt Dirk. “Hij begon hier 15 jaar geleden als 17-jarig broekie zonder veel vakkennis, en is stap voor stap opgeklommen. En kijk nu: met zijn leergierigheid en passie voor nieuwe technieken en CNC-machines heeft hij ervoor gezorgd dat ons bedrijf een grote stap heeft gemaakt in efficiënter produceren.”

Fotograaf William Rutten

Niet voor niets schoof de HR-afdeling Soerinder naar voren toen A+O een oproep deed voor rolmodellen voor de nieuwe campagne. Samen met andere rolmodellen uit de sector werd hij op de foto gezet door topfotograaf William Rutten, jurylid van ‘Het Perfecte Plaatje.’ Want het perfecte plaatje, daar streeft Soerinder ook naar; in zijn werk in de gereedschapsmakerij én in zijn loopbaan. Dat blijkt wel uit het spannende verhaal van zijn ontwikkeling dat iedereen nu kan lezen of beluisteren op de campagnepagina’s. “Als 14-jarige had ik nooit gedacht zó ver te komen.”

Trots op zijn vak

Inmiddels staat Soerinders gezicht en dat van de andere rolmodellen op posters, flyers, in het campagnemagazine én is hij binnenkort online te zien in een socialmediacampagne. “Ik voel me enorm vereerd”, glimlacht hij bescheiden. “Ons bedrijf bestaat al 104 jaar en ik vind het heel mooi dat ik aan de buitenwereld mag vertellen hoe wij hier werken.”

Trots op zijn vak is hij ook. “En op mijn collega’s”, benadrukt hij: “Dankzij oudere collega’s als Leo, Mustafa en Fred heb ik mijzelf zo kunnen ontwikkelen. De mensen met kennis en knowhow hier vinden het heel leuk om jongere collega’s het vak te leren.”

Geen sleur

Waarom zou élk bedrijf in de sector mee moeten doen aan de A+O-campagne? “De technologische wereld verandert steeds sneller, je moet je blijven ontwikkelen”, ziet Dirk: “Ontwikkelen houd je scherp. Als je stopt met leren, wordt je werk een sleur. Iedereen die zich ontwikkelt, is goud waard.” HR-manager Ilja Görtjes vult aan: “Daarom geven wij mensen heel veel ruimte voor scholing. Als werkgever zorgen we zo dat mensen gepassioneerd, gedreven en lang bij ons blijven werken.”

Sexy beroep

Ontwikkelingskansen spreken ook jongeren aan, weet Dirk. “Die gaan niet meer vanzelfsprekend de techniek in. Dus moeten wij als sector laten zien dat werken in de maakindustrie een sexy beroep is. Dat je je volop kunt ontwikkelen. Dat het belangrijk werk is, dat altijd zal blijven bestaan.” Hij roept dan ook alle bedrijven op aandacht te besteden aan de A+O-campagne: “De continuïteit van de samenleving hangt af van vakmensen.”

Doe ook mee met de campagne!

Bij de campagne hoort een magazine vol rolmodellen uit de metalektro en hun inspirerende ontwikkelverhalen, een website met deze verhalen en een handige downloadbare promokit die HR op maat kan maken. De promokit bevat een flyer en poster die werknemers oproept eigen regie te pakken in hun ontwikkeling. Ook is er een kant-en-klare presentatie waarmee HR de directie kan overtuigen van het belang om mee te doen.

Dat laatste is bij De Wit B.V. niet nodig. “Dat wij meedoen aan de campagne spreekt voor zich”, lacht Dirk, “een goed moment om het belang van jezelf ontwikkelen opnieuw te benadrukken. En: we willen natuurlijk onze ster Soerinder in het zonnetje zetten.”

Video

Petra van der Wal / Marketing- en communicatieadviseur bij A+O Metalektro

Genoeg gepraat, het is het tijd voor de rondleiding en de officiële overhandiging van het eerste exemplaar van het A+O-magazine ‘Gemaakt voor elkaar!’.

Er wordt een video opgenomen onder andere in de gereedschapsmakerij, Soerinders domein. Daar blijkt opnieuw zijn passie voor het vak. “Deze CNC-machine moet op de achtergrond!”, regisseert hij. “Die heeft niemand anders in de branche!”

Zelf meedoen?

  • Benieuwd naar het ontwikkelverhaal van Soerinder? Beluister of lees het hier!
  • Bekijk hier de campagnepagina’s.
  • Promokit downloaden? Ga direct naar de promokit.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten