Moeite om een vacature in je bedrijf te vervullen? ‘Stop met zoeken naar de perfecte sollicitant’, is de gouden tip van Dianne de Vries. Als HR-verantwoordelijke bij branddeuren- en rolluikenspecialist GNS Brinkman en lifttechniekbedrijf Axess neemt zij verrassende zij-instromers aan. ‘Deze kapster staat haar mannetje in de branddeurenwereld.’ 

Krapte op de arbeidsmarkt, vrijwel alle bedrijven in de metalektro hebben ermee te maken. Ook bij branddeuren- en rolluikenspecialist GNS Brinkman en bij producent van liften Axess is het vaak lastig om vacatures te vervullen, vertelt businesscontroller Dianne de Vries. Bij beide bedrijven samen werken zo’n 45 mensen en Dianne is als businesscontroller ook verantwoordelijk voor HR. “Vind maar eens een goede servicemonteur voor branddeuren en rolluiken. Maar ook op kantoor is het moeilijk om goed personeel te vinden.” 

 Zeldzame liftmonteur

De oplossing? Zij-instromers! De afgelopen jaren wierf Dianne verschillende nieuwe collega’s door ‘breder te kijken’, vertelt ze. “Liftmonteurs zijn bijvoorbeeld heel zeldzaam. Dus hebben wij pas een automonteur aangenomen die zich nu gaat ontwikkelen tot liftmonteur.” Als ze een vacature hebben, werkt ze in twee stappen: “We spreken altijd eerst het interne netwerk aan: wie kent er iemand die …? Mijn ervaring is dat mensen die zélf enthousiast zijn over ons bedrijf, ook de juiste mensen enthousiast krijgen en binnenhalen. Zeker in de hoek van de servicemonteurs werkt dat. Die kennen elkaar en vertrouwen elkaar, zijn soms zelfs vrienden. Dan wil je ook graag met elkaar samenwerken.” Pas als de interne werving niets oplevert, gaat Dianne over tot externe werving via vacaturewebsites.  

 Eerste hulp bij spinnenwebben

Een mooi voorbeeld van die interne werving is kapster Dewi Terstall (23). Zij hoorde via een vriendin van wie de moeder bij GNS Brinkman werkt, dat ze iemand zochten op de afdeling servicecoördinatie. Dewi: “Ik werkte 5 jaar in een kapsalon. Leuk werk, maar ik kwam doodmoe thuis van de hele dag staan, werd slecht beloond en miste doorgroeimogelijkheden. Dus ik dacht: laat ik eens verder kijken.” Inmiddels werkt ze fulltime en met veel plezier als servicecoördinator. “Het werk is heel afwisselend. Klanten bellen bijvoorbeeld: goh, mijn rolluik werkt niet meer? Ik bied eerste hulp. In de winter zit er bijvoorbeeld soms ijs voor de fotocellen, in de zomer zitten er spinnenwebben. Als ik niet kan helpen, plan ik een servicemonteur in en leg hem uit wat er aan de hand is.”  

Dewi Terstall

Dianne is heel tevreden over Dewi: “Wat ik zo stoer vind, is dat ze niet uit de business komt, maar écht haar mannetje staat. Ze is begonnen als planner van onderhoud en vervolgens doorgegroeid. Ze stuurt nu zonder problemen de servicemonteurs aan. En dat is echt een mannenwereld.” 

Was het niet lastig om zich als kapster technische kennis over branddeuren en rolluiken eigen te maken? Dewi: “Ik ben eerst meegelopen met de servicemonteurs: wat maakt iemand mee, wat is bijvoorbeeld een ‘onderlijst’? Verder kreeg ik training-on-the-job: ik luisterde ik mee met telefoongesprekken van een ervaren collega. En als ik iets niet weet, vraag ik het gewoon aan collega’s of monteurs. Zo leer ik elke dag!”  

Het leukste aan haar werk zijn de werkplekinspecties bij ‘de jongens’, vertelt ze enthousiast. “Ik inspecteur hun bus, maar vraag ook: hoe gaat het me je? Ik kan goed luisteren. Als kapster ben je ook een soort psycholoog; klanten vertellen je dingen die ze niet eens tegen hun partner vertellen! Zo bouw ik ook een goede band op met de monteurs.” 

Dat maakt het werk niet alleen leuk voor haar, maar ook voor de monteurs, weet Dewi: “Ze vertellen me best vaak dat ze gevraagd zijn om ergens anders te werken en zeggen dan: nee hoor, we gaan hier niet weg, er zitten zulke leuke planners! Super om te horen natuurlijk.” 

 Geen rokken, maar rolluiken

Nog een geslaagd voorbeeld van verrassende zij-instroom? “Een voormalig C&A-verkoopmedewerkster die op een open vacature op de salesafdeling solliciteerde”, antwoordt Dianne. “Ze leek me heel geschikt. Natuurlijk moest ze eerst de branche en onze producten leren kennen. In het begin werkte Tamara aan de achterkant, aan administratieve taken. Maar nu is ze een uitstekende verkoper. Branddeuren in plaats van broeken, rolluiken in plaats van rokken. Ze overtuigt klanten.”  

De rol van verkopers binnen GNS is in de loop van de jaren veranderd, aldus Dianne. Vroeger had je langdurige relaties: verkoper X ging jarenlang met een mapje naar dezelfde klanten toe. Tegenwoordig kijken mensen op Google. Veel gaat telefonisch en over de mail. “Je eerste indruk is dan heel belangrijk. En die weet Tamara echt te maken. Een jonge dame, twintiger, die heel actief en communicatief is en technologie niet schuwt.” Bijkomende plus: “De aankopende mannen vinden het ook leuk, om een vrouw in deze business te treffen.” 

 Tips bij zij-instroom

Door haar goede ervaringen kijkt Dianne nu anders aan tegen vacatures en zij-instromers. Heeft ze tips voor andere bedrijven? “Ontwikkel een breed blikveld. Zoek niet alleen naar iemand die perfect past in het vacatureplaatje. Perfecte matches zijn bijna niet te vinden. Kijk vooral naar de kwaliteiten en skills die iemand meebrengt uit zijn andere functie. Mijn belangrijkste criterium: heeft iemand de ambitie om te leren? Als je kunt verkopen bij C&A, dan kun je dat ook bij ons. De rest kun je bijleren.” Voor het bijleren heeft ze ook nog een tip: “Informeer of je een vergoeding vanuit A+O Metalektro kunt krijgen. Tamara heeft bijvoorbeeld een verkooptraining gevolgd die gedeeltelijk vergoed is.” 

Dianne de Vries, businesscontroller GNS Brinkman en Axess

Dianne benadrukt de voordelen van zij-instromers. “Je haalt een nieuwe, frisse blik binnen. Omdat zij-instromers uit een andere branche komen, stellen ze vragen: waarom doe je dat zo?” Zo viel het kapster Dewi op dat monteurs tijdens onderhoud bij een klant een complete checklist invulden – vol met maten en details – maar dat alleen de klant die kreeg. Dewi: “Zonde natuurlijk. Ik heb toen het initiatief genomen om al die waardevolle gegevens in ons systeem te zetten. Als een klant nu belt, zien we meteen hoe het zit en kunnen hem beter en sneller helpen.” 

Je moet natuurlijk wel realistisch blijven, aldus Dianne. “Als ik morgen als servicemonteur aan de slag wil, dan is dat met mijn kennis niet realistisch. De automonteur die bij ons wordt omgeschoold tot liftmonteur heeft wel kennis van techniek en elektronica.” 

Dewi is ondertussen heel blij met haar overstap: “Ik kom met veel meer voldoening thuis én heb nog energie over.” 

 Meer informatie

Dianne de Vries, businesscontroller GNS Brinkman en Axess, e-mail: d.devries@value8techgroup.nl, telefoon: 075 – 647 4632 

Wat A+O ondersteunt

Overweeg je zij-instromers op te leiden in jouw bedrijf? Kijk of je in aanmerking komt voor de A+O-regeling Voorschakelen potentiële zij-instromers. 

Gerald Bes
A+O contactpersoon
Gerald Bes
Regiomanager West-Nederland