Coronacrisis of niet, samenwerking met het onderwijs blijft belangrijk. “Het maakt je een leukere werkgever”, vertelt Jessica van Schijndel, directeur van Van Schijndel Metaal. “Maar het allerbelangrijkste is de maatschappelijke functie: samen laten zien dat werken in de techniek leuk en uitdagend is. Het onderwijs kan wel wat hulp gebruiken.”

Van koffieautomaten tot informatiezuilen. De plaatstaalproducten en -constructies van Van Schijndel kom je overal in tegen. “Al meer dan tachtig jaar zijn we toonaangevend in de bewerking van dunne plaat in staal, RVS en aluminium”, aldus Van Schijndel. “We hebben tot nu toe dus al meerdere crises meegemaakt en overleefd. Gelegen in Dongen, tussen Tilburg en Breda, ging onze provincie voorop in de corona-ellende. Gelukkig hadden wij relatief weinig zieken en konden we op gepaste afstand en in ploegendiensten gewoon doorwerken. De toekomst is echter onzeker. We bereiden ons nu, net als andere bedrijven, voor op een omzetdaling.”

“Het blijft enorm belangrijk om je bedrijf open te stellen voor jonge mensen.”

Een leukere werkgever

Jessica van Schijndel, directeur

Hoe het de komende maanden gaat lopen, is nog onduidelijk voor de metaalsector. Maar voor Van Schijndel is één ding in ieder geval zeker: de talrijke samenwerkingen met scholen blijven doorgaan. “Ik ben al sinds 2006 zeer betrokken bij het onderwijs, dus ook tijdens de financiële crisis. Dit coronatijdperk vormt daarin geen uitzondering. Het blijft enorm belangrijk om je bedrijf open te stellen voor jonge mensen. Het geeft nieuwe invalshoeken en biedt verjonging. Je leert wat jongeren belangrijk vinden en hoe je met hen om moet gaan. Kortom, het maakt je een leukere werkgever. Maar samenwerking met het onderwijs is niet alleen maar een manier om aan nieuwe medewerkers te komen. De maatschappelijke functie ervan is het allerbelangrijkst”, legt Van Schijndel gedreven uit.

“Wie blijft plakken, is mooi meegenomen. Maar het is een illusie om te denken dat iedere leerling bij jou blijft werken. Het gaat er vooral om  dat je aan je omgeving laat zien waar jongeren later op de fiets naar toe kunnen om te werken. We moeten jongeren kennis laten maken met techniek en de sector naar voren brengen. Daarmee maken we samen Nederland als geheel weerbaarder. Een keuze voor de techniek betekent baangarantie. Het is een sector die vooruitstrevend en constant in ontwikkeling is. Samen kunnen we laten zien dat werken in de techniek een aantrekkelijke manier is om je geld te verdienen.”

Het onderwijs opzoeken

Het enthousiasme spat ervan af als je Van Schijndel vraagt naar haar samenwerkingen met het onderwijs. De initiatieven die zij onderneemt zijn dan ook talrijk. “Ik ben voorzitter van de Vrienden van het Hanze College in Oosterhout om de kloof tussen het onderwijs en bedrijfsleven te verkleinen. Ik ben lid geweest van de stuurgroep van Sterk Techniek Onderwijs, lid van de ROBO Metaal in Tilburg en lid van de Stichting Vakopleiding Metaal Tilburg. En daarnaast doen we natuurlijk allerhande dingen als de sponsoring van de Ontdekfabriek in Breda en hebben we nauwe contacten met het Cambreur College in Dongen en de J.J. Anspach-basisschool in Dongen. Kortom, ik zoek het onderwijs actief op.” Dat Van Schijndel een vrouw aan het roer van een metaalbedrijf is, heeft daar volgens haar niets mee te maken. “Dit is niet gendergedreven hoor”, lacht ze. “Ik zie gelukkig genoeg mannelijke collega’s dezelfde inspanning leveren.”

Somber over de toekomst

Voor bedrijven die nog niet de samenwerking hebben opgezocht, heeft Van Schijndel een tip: “Neus dicht en springen. Het onderwijs is totaal anders georganiseerd dan het bedrijfsleven. Het vraagt dus even tijd om er in te komen. En ik moet zeggen, hoe meer ik ingevoerd raak in het Nederlandse onderwijssysteem hoe somberder ik word over de toekomst ervan. Er is al jaren een neergang te zien in het aantal jongeren dat kiest voor een technische richting. Ouders willen liever dat hun kind iets anders gaat doen, het geboortecijfer daalt, er zijn te weinig docenten te vinden en de opleidingen zijn relatief duur. Kortom, het is vlek op vlek”, aldus Van Schijndel.

“Er moet iets veranderen. Bedrijfsscholen zie ik wel floreren. Hen lukt het prima om gepassioneerde, jonge opleiders te leveren en het vuur erin te krijgen. Wat mij betreft zouden brancheverenigingen daarom een grote rol kunnen spelen. Kijk bijvoorbeeld naar Bouwend Nederland, die een eigen bedrijfsschool heeft opgericht. Dat zijn prima initiatieven! Initiatieven die ik mis binnen het huidige onderwijs. Maar precies daarom is het zo belangrijk dat wij als bedrijven mee blijven denken”, besluit Van Schijndel.

Samenwerken in de regio?

Geïnteresseerd om samen te werken in de regio? Metalektrobedrijven kunnen altijd hun regiomanager benaderen om te bespreken welke regionale bedrijven en scholen er actief zijn en welke initiatieven er al bestaan om eventueel op aan te sluiten. A+O heeft een uitgebreid aanbod voor ‘Samenwerken in de regio’. Zo is er de regeling ‘Regionale Promotie Metalektro’ voor financiële steun. Maar bekijk bijvoorbeeld ook de ‘Innovatiesubsidie Bedrijfs(tak)scholen 2019-2020’.

Meer informatie

Jessica van Schijndel, directeur van Van Schijndel Metaal, tel: (0162) 312 694 of e-mail jessica@vanschijndelmetaal.nl.

A+O contactpersoon
Joost van Doorn
Regiomanager Zuid-Nederland