Goede techniekopleiders met de juiste kennis zijn onmisbaar voor de technische branche. Ze kunnen jongeren interesseren voor een baan in de techniek. Ze brengen de nieuwste technieken uit de praktijk met zich mee. En ze stomen de vakmensen van de toekomst klaar. Daarom initieert en ondersteunt A+O, samen met de technische opleidingsfondsen OOM en Wij Techniek in heel Nederland scholingstrajecten voor hybride techniekopleiders. Uit recent onderzoek van Wij Techniek blijkt dat dit heel goed werkt.

Projectmanager Hans Haring van Wij Techniek legt uit wat de succesfactoren zijn: “Werkgevers zien dat de vaardigheden die hybride techniekopleiders leren vaak meteen te gebruiken zijn binnen het bedrijf. Dit vinden bedrijven heel nuttig. Maar liefst 96 procent van de deelnemers geeft aan nieuwe kennis en vaardigheden te hebben ontwikkeld. Naast de inhoudelijke kennis geeft de opgedane didactische kennis veel meerwaarde en is breed toepasbaar. De deelnemers zijn beter in staat om te communiceren en passen deze kennis ook toe in het werk en zelfs in het privéleven. Het traject leidt tot enthousiasme en meer motivatie bij medewerkers. Ze delen de kennis die ze opgedaan hebben met collega’s en dat heeft een positief effect op de leercultuur binnen bedrijven.”

Hans Haring van Wij Techniek

Hans Haring, Wij Techniek

Dringend op zoek

Sinds 2016 zijn ruim 200 hybride techniekopleiders, oftewel iemand die in de techniek werkt en dit combineert met een onderwijsgevende baan, opgeleid of momenteel in opleiding. “Al jaren is er meer behoefte aan praktijkonderwijs. Daarnaast gaan veel hybride techniekopleiders op vmbo- en mbo-scholen de komende jaren met pensioen. Scholen zijn daarom dringend op zoek naar mensen die de praktijk in de vingers hebben”, legt Haring uit. “Onderwijsinstellingen zien volgens het onderzoek de toegevoegde waarde van het inzetten van mensen uit de praktijk. Het schept een hechtere band tussen bedrijven en onderwijsinstellingen. En de actuele technische kennis en vaardigheden die hybride techniekopleiders meebrengen noemen ze zeer waardevol.”

‘Het traject tot hybride techniekopleider leidt tot enthousiasme en meer motivatie bij medewerkers.’ 

Combi bevalt goed

Maar leiden de scholingstrajecten ook daadwerkelijk tot meer werkzame hybride techniekopleiders? Ja, blijkt uit het onderzoek. “70 procent van de (oud)deelnemers wil werken of werkt al als hybride techniekopleider. Voor 89 procent van hen bevalt de combinatie tussen werken en lesgeven erg goed. Vooral de afwisseling vinden ze fijn. Daarnaast doet 32 procent van de hybride techniekopleiders na het traject een vervolgopleiding om de kennis en vaardigheden nog verder uit te breiden”, aldus Haring. “Wel verschilt de arbeidsovereenkomst van hybride techniekopleiders die werkzaam zijn in het onderwijs erg. Ongeveer een kwart werkt op basis van een nul-urencontract. Een op de vijf wordt juist weer gedetacheerd vanuit de huidige werkgever. En 17 procent heeft zowel een contract bij het onderwijs als bij de eigen werkgever. Gemiddeld zijn de opleiders tussen de 32 en 40 uur per maand werkzaam bij een onderwijsinstelling.”

Kansen voor verbetering

Het onderzoek laat een positief resultaat zien. Toch blijft Haring ambitieus. Hij legt uit: “We blijven zoeken naar kansen voor verbetering. Volgens het onderzoek zit dat vooral in flexibilisering zowel bij onderwijsinstellingen als bij de hybride techniekopleiders zelf. Ook de zakelijke afstemming kan beter. Hybride techniekopleiders hebben twee werkgevers. Hoe ga je daarmee om? We moeten daar met elkaar een oplossing voor vinden en leren van goede voorbeelden met werkzame – arbeidsvoorwaardelijke – afspraken.”

Meer informatie

Wil jij ook bijdragen aan up-to-date onderwijs voor de technici van morgen? Bekijk dan hier het aanbod van A+O voor de scholing tot hybride techniekopleider of neem contact op met Melanie Lancel, projectleider bij A+O, via 088 – 60 50 900 of m.lancel@ao-metalektro.nl.

Het volledige onderzoeksrapport vind je hier.

Melanie Lancel
A+O contactpersoon
Melanie Lancel
Manager Projecten, Ontwikkeling & Communicatie