“Onze gouden tip: laat een handige student de oZone-modules maken”

30 augustus 2022

Ook A+O-bedrijf De Wit maakt al een aantal jaar naar volle tevredenheid gebruik van oZone. Maar daarbij liepen ze wel tegen een praktisch probleem aan. Want hoe zorg je ervoor dat bestaand lesmateriaal in digitale modules wordt omgezet? Het Helmondse bedrijf vond daarvoor een eenvoudige oplossing.  

“Als bedrijf produceren wij al honderd jaar bevestigings- en installatiematerialen, zoals nagels, schroeven en andere bevestigingsmaterialen voor de elektrobranche”, zegt assistent Manager Operations Tom Rijks. “Zes jaar geleden hebben wij een aantal nieuwe verpakkingslijnen gekregen. Daarvoor hebben wij toen instructiemateriaal laten maken. Dat lesmateriaal was nog op papier en zat in klappers. Voor onze werknemers was dat erg lastig te volgen.” Er was dus behoefte aan een modernere, digitale leeromgeving. “Toen we hoorden van A+O dat er voor de branche een digitaal kennisdeelplatform was ontwikkeld, hebben we dat direct met beide handen aangegrepen.” 

Laagdrempelig leren

“De machines voor onze verpakkingslijnen zijn erg complex”, vult teamleider Mike van Hout aan. De machine heeft een PLC-besturingstechniek, waar niet iedereen zomaar mee kan werken. Bovendien kan hij wel dertig verschillende doosjes vullen met nagels, waardoor de machine steeds moet worden omgesteld. En dan zijn er af en toe ook nog storingen die om een oplossing vragen.” Niet alleen bij De Wit, maar in de hele Metalektro wordt er steeds meer geautomatiseerd en gerobotiseerd, constateert Van Hout. “oZone biedt een hele laagdrempelige manier van leren en sluit daarom ontzettend goed aan bij al die nieuwe technologische ontwikkelingen.”  

Geen nummertje meer

Het grootste voordeel van oZone is volgens Rijks dat medewerkers in hun eigen tempo de lesstof tot zich kunnen nemen. “Iedereen heeft een individueel leerpad en bepaalt dus zelf hoeveel tijd hij of zij nodig heeft. Niet iedereen leert even snel en op dezelfde manier. De een vliegt in een kwartier door de modules heen, de ander doet er twee dagen over. Dat kan dus allemaal.” Werknemers hebben bovendien veel meer het gevoel dat er echt in ze geïnvesteerd wordt, zegt Van Hout. “Ze voelen zich geen nummertje meer, waardoor hun betrokkenheid bij het bedrijf groter wordt.” En ook voor de managers werkt oZone veel prettiger, constateert Rijks. “Als beheerder kunnen zij in oZone precies zien wat iemands voortgang is. Komt iemand niet verder, dan is dat een reden om met die persoon in gesprek te gaan. Snapt diegene de lesstof niet, of speelt er iets anders? Je weet vervolgens exact wanneer iemand een leerpad heeft afgerond en gekwalificeerd is om een machine te bedienen.” 

 “Medewerkers kunnen in hun eigen tempo de lesstof tot zich nemen” 

 Toetsopdrachten als quiz 

Volgens Rijks heeft zijn bedrijf veel profijt van de bijna driehonderd openbare modules die momenteel in oZone staan. “Onze medewerkers kunnen de modules volgen die ze willen. Van een cursus Excel, standaard meetopleidingen tot modules over draaien en frezen. Wij maken veelvuldig gebruik van deze ‘bibliotheek’.” Inmiddels zijn er ook twaalf leerpaden met vijfendertig ‘bedrijfseigen’ modules ontwikkeld. Maar wie kon dat gaan doen? De Wit vond daarvoor een eenvoudige oplossing: het schakelde een aantal studenten in. Eén van hen is Jurre Duijmelinck. Via zijn vader – die logistiek manager bij De Wit is – werkte hij al eerder als vakantiekracht bij het bedrijf. “Voor mij is het leuke bijbaan om te helpen om de modules in elkaar te zetten”, vertelt hij. “Ik schrijf eerst een bondige introductietekst over de machine. Vervolgens laat ik aan de hand van foto’s zien wat je er mee kunt en hoe je hem moet bedienen. Dan maak ik in de fabriek nog een video, om het hele proces nog eens te laten zien. Tot slot maak ik toetsopdrachten. Dat doe ik vaak in de vorm van een quiz. Omdat ik denk dat juist door zo’n speelse toetsingsvorm dingen beter blijven hangen.” Volgens teamleider Van Hout is het inschakelen van studenten voor het maken van de modules ‘een gouden tip voor andere A+O-bedrijven’. “Voor de studenten is het een leuke bijverdienste en ons neemt het veel werk uit handen. Een ideale combinatie dus.” 

Manager Tom Rijks is erg blij dat zijn bedrijf drie jaar geleden met oZone aan de slag is gegaan. “Ik kan andere A+O bedrijven oZone van harte aanraden. Alleen al in de openbare bibliotheek vind je ontzettend veel opleidingsmateriaal. En het feit dat je specifieke modules voor je eigen bedrijf kunt maken, is tevens een groot pluspunt. Wij gaan de komende jaren dus zeker met oZone verder.” 

Meer informatie over oZone kun je vinden om de website van A+O.  

A+O contactpersoon

Antoine Bolder
Regiomanager Zuidoost-Nederland en Limburg

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten