aanbod-poster

Betekent opleiden in jouw organisatie dat jullie medewerkers af en toe een losse cursus volgen? Of leiden jullie medewerkers strategisch op? Het nieuwe oZone-leerpad Strategisch Opleidingsplan helpt je om stap voor stap zélf een plan te maken. Senior adviseur en projectleider Nicole van Ham: ‘Zo kom je goed beslagen ten ijs.’
‘Strategisch opleiden betekent dat de ontwikkeling van je medewerkers aansluit bij de koers van je organisatie op de langere termijn. Je leidt niet ad hoc op, maar toekomstgericht. Dat betekent dat je nadenkt over de huidige en toekomstige ontwikkelingen in je bedrijf en wat die betekenen voor het opleiden van je medewerkers. Komen er nieuwe technieken aan? Wil je nieuwe markten bereiken? Heb je te maken met vergrijzing? Welke skills zijn op de langere termijn nodig om je organisatievisie en -doelstellingen te realiseren?’
‘Beginnen met strategisch opleiden kan inderdaad voelen als een flinke kluif. Dat weten we ook van onze regiomanagers die veel bij bedrijven over de vloer komen: veel HR-mensen vinden het lastig om te starten met strategisch opleiden. Op basis van die ervaringen hebben we dit nieuwe leerpad in oZone gemaakt.’
‘Sowieso kom je goed beslagen ten ijs als je strategisch opleiden intern op de agenda wilt zetten. Je weet waar je over praat, waar je naartoe wilt, en hoe je daar kan komen. Je kunt daardoor veel beter het gesprek aangaan in de organisatie, bijvoorbeeld met de directie als je graag wilt dat zij tijd en budget vrijmaken.’
‘Heel overzichtelijk en toegankelijk. Het bestaat uit vier stappen. Na een introductie, breng je in stap twee de huidige situatie in jouw organisatie in kaart. In stap drie kijk je naar de gewenste situatie en in stap 4 denk je na over je aanpak. Het leuke is dat je steeds challenges krijgt, opdrachten die je in je eigen organisatie uitvoert. Soms individueel, soms in gesprek met je collega’s. Ze zetten je aan het denken én aan het werk. Ook handig zijn de werkdocumenten die erbij zitten. Die helpen je bij het structureren van je gedachten. Zo verzamel je stap voor stap informatie voor jouw eigen strategisch opleidingsplan of de aanzet daartoe.’
‘Zeker. Een slimme vind ik ‘Afkijken mag’. Je googelt dan naar bestaande plannen en kijkt met een handige checklist in hoeverre jij ze bruikbaar vindt voor jouw organisatie. Zo hoef je het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden. Of de challenge ‘Laat je horen’. Dan spreek je met jezelf af dat je bijvoorbeeld tijdens de lunch die week met minstens twee collega’s in gesprek gaat over waar je mee bezig bent. Zo krijg je vaak nieuwe ideeën en inzichten!’
‘Het mooie aan dit leerpad is dat je zélf kan kiezen hoeveel tijd je eraan besteedt. We hebben verschillende routes voor je uitgestippeld. Waar je voor kiest hangt af van je eigen doel. Wil je je vooral laten inspireren door de theorie en voorbeelden? Dan kies je de korte route en ben je ongeveer 2 uur kwijt. Doorloop je alles en doe je alle challenges? Dan ben je ongeveer 19 uur kwijt. Als je alle stappen doorloopt werk je aan een logisch, haalbaar én onderbouwd Strategisch Opleidingsplan.’
‘Ten eerste: gewoon doen! Het levert echt veel op om hier tijd voor vrij te maken. Mijn tweede tip: vraag ook een collega om het leerpad tegelijk met jou te volgen. Dan houd je elkaar scherp en kun je samen van gedachten wisselen. Niet alleen leuk, maar ook slim om tot een mooi plan te komen!’
Heb je het leerpad gevolgd en wil je een extern adviesbureau inzetten om jullie plan in detail uit te werken? A+O biedt tot eind 2022 een vergoeding.