Hoe kun je als bedrijf ervoor zorgen dat je medewerkers weet te behouden? Goede begeleiding van medewerkers blijkt daarbij essentieel. In de kosteloze workshop ‘Hoe begeleid ik (nieuwe) collega’s nog beter?’ krijgen werkplekbegeleiders tools aangereikt om een betere coach te worden.

Al jaren werkt Chris Meijnen als opleidingscoördinator bij het Harderwijkse bedrijf AWL en daarnaast is hij loopbaanadviseur bij Orbit Loopbaanadvies. Als geen ander weet hij hoe belangrijk het begeleiden van (nieuwe) medewerkers is. “Begeleiding door een werkplekbegeleider bepaalt of iemand zich het vak snel en goed eigen maakt, zelfstandig kan werken en zich snel thuis voelt binnen je bedrijf. Begeleiding is dus essentieel om mensen te binden en te voorkomen dat ze snel weer uitstromen.”

“Het begeleiden van medewerkers is echt een vak”, vervolgt Meijnen. “Er zijn wel opleidingen voor praktijkopleiders, maar coachingsvaardigheden staan daarin niet of nauwelijks centraal. Die skills worden onvoldoende aangeleerd.” Omdat A+O van meerdere bedrijven signalen kreeg dat het werkplekbegeleiders ontbreekt aan coachingsvaardigheden, werd aan Meijnen gevraagd een workshop op te zetten. “Behoud van medewerkers moet bovenaan de agenda staan. De vervangingsvraag in onze sector is al lastig in te vullen en veel bedrijven groeien ook nog eens. Er zijn dus heel veel nieuwe medewerkers nodig. Als je dan met veel moeite nieuwe mensen hebt gevonden, moet je er alles aan doen om te voorkomen dat ze weer vertrekken.”

Interessant voor leidinggevenden

Voor de workshop ‘Hoe begeleid ik (nieuwe) collega’s nog beter?’ kan individueel worden ingeschreven, maar ook incompany is mogelijk, vertelt Meijnen. “De workshop is in principe bedoeld voor werkplekbegeleiders, maar ik heb gemerkt dat deze ook voor leidinggevenden interessant kan zijn. Zij moeten namelijk de werkplekbegeleiders begeleiden om op een goede manier te gaan coachen!” Als voorbereiding op de workshop volgen de deelnemers vier modules uit oZone, het e-learningplatform van A+O. Tijdens de workshop van drie uur komen diverse onderwerpen aan bod, vertelt Meijnen. “Zoals: hoe voorkom je dat je bevooroordeeld naar mensen kijkt? Hoe richt je de begeleiding op een goede manier in? Hoe breng ik een taak goed over? En hoe geef ik opbouwende feedback? Vervolgens gaan de deelnemers met een persoonlijke casus aan de slag. Na afloop van de workshop is er nog de mogelijkheid voor twee uur extra coaching of begeleiding. Ook dat is geheel kosteloos.”

Net als in een huwelijk

Henri Kleine werkt als head of service bij Thyssenkrupp Liften B.V. en was een van de deelnemers aan de workshop. “Onder mij als head of service vallen alle supervisors die op hun beurt weer leiding geven aan de praktijkbegeleiders. Zelf vond ik de workshop erg leerzaam. Maar ook onze supervisors die aan de workshop deelnamen waren erg positief: ze vonden het verfrissend en wilden dit soort sessies wel vaker doen!” Wat Kleine vooral is bijgebleven is dat het coachen van medewerkers echt een vak op zich is. “In de workshop werd duidelijk gemaakt dat je niet alle medewerkers op dezelfde manier kunt benaderen. Iedereen heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Praktijkbegeleiders moeten dus kunnen schakelen tussen verschillende aanpakken.” Ook merkte hij dat de aandacht voor het coachen van medewerkers bij zijn collega’s toch een ‘beetje was weggezakt’. “Vergelijk het met een huwelijk. Als je elkaar net kent, neem je regelmatig een bosje bloemen mee naar huis. Maar na veertig jaar vergeet je dat te doen. Zo is het ook met coaching: het blijft belangrijk, je moet het eigenlijk de hele dag door doen.” En dat het goed begeleiden van medewerkers iets oplevert, leidt geen twijfel, aldus Kleine. “Het is niet alleen belangrijk om je medewerkers binnenboord te houden. Het genereert ook weer nieuwe, jonge instroom. Want als stagiaires of schoolverlaters goed worden begeleid, dan praat dat zich rond op school. Dat is effectiever dan dat je veel geld in een reclamecampagne stopt!”

“Je kunt het je niet meer permitteren om mensen te laten zwemmen”

Laat mensen niet zwemmen

Workshopleider Chris Meijnen heeft tot besluit nog een heldere boodschap voor bij A+O aangesloten bedrijven: “Investeer in mensen. In deze krappe arbeidsmarkt kun je je het niet meer permitteren om mensen maar een beetje te laten zwemmen. De huidige medewerker kiest niet meer alleen op basis van het salaris voor een werkgever. Ze kiezen voor een werkgever omdat er een goed inwerkprogramma is, omdat er goede begeleiding is en er mogelijkheden zijn om je verder te ontwikkelen. Als je daar niet in investeert, zul je zien dat het verloop binnen je bedrijf hoog blijft. En dat kost niet alleen geld, het is bovendien ook slecht voor de continuïteit van je bedrijf.”

Marion Steinbuch
A+O contactpersoon
Marion Steinbuch
Projectleider/adviseur
Ter inspiratie / alle berichten