‘Sluit je aan bij oZone, dé kennisdeelomgeving voor technische bedrijven!’ Dat is de boodschap van oZone-adviseur Nienke Aaldering voor de duizenden bezoekers van de vakbeurs Maakindustrie Expo Noordoost (MIX). Samen met haar collega’s ontmoette ze op 18 en 19 mei twee dagen lang oZone-nieuwelingen én oZone-lovers. ‘Leren moet ook leuk zijn!’ 

In drie grote hallen met meer dan 120 exposanten kunnen bezoekers van MIX Noordoost kennismaken met de nieuwste technieken en innovaties in de maakindustrie, van het ontwerpen van een prototype tot het optimaliseren van de productie. Nienke Aaldering. “De hele beurs steekt in op het delen van kennis over technologische innovaties en productontwikkeling. Dat sluit nauw aan bij dé missie van oZone: kennisdelen binnen de sector. Vandaar dat we vonden dat we hier moesten staan. Een uitgelezen kans om nog meer bedrijven uit de maakindustrie te laten kennismaken.” 

Popcorn vs oZone

Doel van de aanwezigheid op de beurs is de bekendheid van oZone vergroten. Bij de stand kunnen bezoekers ‘de oZone-ervaring’ beleven. Op verschillende devices, zoals tablets, laptops of op je eigen mobiele telefoon. Uitdaging: hoe trek je de aandacht van techneuten?  Je maakt popcorn! Nienke: “Zeker in de middag, toen de lekkere trek opkwam, kwamen daar veel bezoekers op af.” De overeenkomst tussen popcorn maken en oZone is overduidelijk, lacht ze: “Onze slogan is ‘Jij maakt het met oZone!’ Daarin verwijst ‘maken’ zowel naar iets maken met behulp van kennis uit oZone als naar zelf modules maken in oZone. De popcorn in onze stand is niet kant en klaar, maar wordt ook ‘gemaakt’. En niet onbelangrijk: het is fijn om popcorn te delen, net als de modules die je maakt in oZone. Bij oZone zeggen we: leren moet ook altijd een beetje een feestje zijn. En begin je als deelnemer eenmaal aan een module, dan is het moeilijk om te stoppen, horen we vaak. De korte filmpjes, interactieve oefeningen en testjes bieden je steeds behapbare brokjes kennis. Dat ‘hapt’ heerlijk weg.” 

30.000 gebruikers

Dat je in oZone goed maakt én leert, blijk ook uit het succes ervan, vertelt Nienke. “Een paar jaar geleden waren we nog in de startfase. Nu werken al bijna 400 bedrijven met oZone met zo’n 30.000 actieve gebruikers. Daarnaast hebben meer dan 5.000 mensen op eigen initiatief een account aangemaakt. We hebben inmiddels echt toegevoegde waarde voor de sector. Er is veel interesse om kennis te delen en dat zie je concreet ontstaan. Tussen bedrijven, tussen scholen en bedrijven, maar ook technologische innovaties die zijn ontwikkeld in Technohubs worden binnenkort gedeeld met de sector.” Behalve als platform om kennis te delen, is oZone ook een middel voor techniekpromotie, legt ze uit. “Omdat je open access hebt, kan iedereen die geïnteresseerd is laagdrempelig kennismaken met techniek en technische onderwerpen. Ook studenten of zij-instromers.”  

Missie geslaagd

Nienke en haar collega’s kijken terug op een geslaagde beurs. “In twee dagen spraken we ontzettend veel mensen en bedrijven die oZone nog niet kenden.” Wat viel haar het meest op? “Veel bezoekers waren zeer positief verrast en wilden graag een vervolg. Dus onze missie is geslaagd!”  

Meer weten over oZone? Jezelf aansluiten?

Ga naar www.ozone.nl en registreer je of download de handige oZone-gids!