login

Made in Holland: Van Raam aangepaste fietsen

“Wij zorgen gewoon goed voor onze mensen”

Nederland telt talloze succesvolle metalektrobedrijven. Bedrijven die als vanzelfsprekend investeren in (sociale) innovatie. Waar de medewerkers trots zijn op ‘hun’ producten. Wat is het geheim van deze ondernemingen? Ditmaal in de serie ‘Made in Holland’: Van Raam uit Varsseveld.

Wat maakt uw bedrijf onderscheidend?

“Wij zijn producent van aangepaste fietsen, zoals driewielfietsen, scootmobielfietsen, tandems en rolstoelfietsen. Wat ons onderscheidend maakt, is dat wij klantspecifiek produceren op een industriële manier. We hebben een productielijn die een beetje lijkt op een autofabriek. Door volgens de lean-principes te werken, hebben wij de levertijd teruggebracht van acht naar één tot drie weken. Tegelijkertijd kunnen we dus ook aan specifieke wensen van de klant voldoen”, aldus Marjolein Boezel, financieel/hrm directeur bij Van Raam.

Waarin schuilt het succes van uw bedrijf?

“Mijn vader is in 1984 gestart met het bedrijf. In die ruim dertig jaar zijn we fors gegroeid. Van een omzet van 250.000 gulden in de beginjaren, naar een omzet van meer dan 20 miljoen euro nu. De Nederlandse markt is belangrijk, maar we exporteren ook wereldwijd. Ik denk dat ons succes voortkomt uit het feit dat iedereen zijn best wil doen. Van Raam is een bedrijf van doeners. Dat is ook een beetje de mentaliteit hier in het oosten van Nederland: niet lullen, maar poetsen".

Hoe belangrijk is innovatie?

“Innovatie is noodzaak om onderscheidend te blijven en te kunnen overleven in de markt. Wij zitten weliswaar in een nichemarkt, maar er kan zomaar een startup opstaan die ons inhaalt. Dat betekent dus dat we moeten blijven innoveren. Zo is momenteel een student – die een Associate Degree-traject volgde bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen – een app aan het ontwikkelen die G-krachten meet. Zo kan de fietser bij scherpe bochten gewaarschuwd worden".

Welke plaats neemt sociale innovatie daarbij in?

“Je hebt iedereen nodig om als bedrijf succesvol te zijn. In je eentje begin je niks. We schrijven geen dikke rapporten, maar zorgen gewoon goed voor onze mensen. Binnen Van Raam wordt ‘Aandacht’ met een hoofdletter geschreven. Wij zijn ervan overtuigd dat elke medewerker een ambassadeur voor ons bedrijf zou moeten zijn, ook degene die vertrekt en elders gaat werken".

“Als iemand een opleiding wil doen, dan honoreren we dat in 9 van de 10 gevallen”

Hoe belangrijk is opleiding en ontwikkeling voor Van Raam?Van Raam1

“Bij het goed zorgen voor onze mensen hoort uiteraard ook dat ze kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Als iemand een opleiding wil doen, honoreren we dat in negen van de tien gevallen. Dat maakt ook doorstroom naar andere functies mogelijk. Zo hebben we mensen die als monteur zijn begonnen, maar nu robotlasser of technisch tekenaar zijn. Als daar iemands passie ligt, dan geven hem of haar graag die kans. De vergoedingen van A+O zijn daarbij een welkome stimulans".

Werkt u samen met het onderwijs in uw regio?

“Ja, daar werken we nauw mee samen. Als bedrijf hebben wij goede contacten met bedrijfstakschool Anton Tijdink en het ROC. Daarnaast participeren wij in het STERA-project, waarbij verschillende vmbo-scholen hun keuzevakken in de techniek vormgeven in samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven. Verder doen we mee aan open dagen en hebben we altijd wel stagiairs en afstudeerders rondlopen. Een mooi project vind ik daarnaast de innovatiehub die wij met een aantal mkb-bedrijven uit de regio hebben opgezet. Daarbij geven we afstudeerders op hbo- en wo-niveau de kans te werken aan uitdagende projecten. Een ‘hubmanager’ haalt opdrachten bij de bedrijven op en zorgt voor een goede begeleiding van de studenten".

Merkt u als bedrijf iets van het tekort aan technici?

“Tot nu toe nog niet. Maar of dat over een jaar of vijf nog zo is, weet ik niet. Ik denk dat het voor het technisch bedrijfsleven belangrijk is om scholen naar binnen te halen. Zodat we aan studenten kunnen laten zien dat het in de techniek om mooi en vooral ook schoon werk gaat. Ik erger me eraan dat in de media altijd beelden van hoogovens te zien zijn, als het over de metalektrobranche gaat. Dat is allesbehalve representatief. We hebben prachtige bedrijven en dat mogen we best meer laten zien".

Is het werven van vrouwen een speciaal aandachtspunt?

“Wij hebben een aantal vrouwen aan het werk. Niet alleen in de productie, ook ons afdelingshoofd r&d is een vrouw. Het is belangrijk om een goede mix van mannen en vrouwen op de werkvloer te hebben. In Nederland werken relatief weinig vrouwen in de techniek, terwijl ze het werk prima kunnen doen. We lopen daarbij echt achter op landen als Rusland en China waar 50% van de meisjes voor exacte vakken kiest. Daar is dus nog een weg te gaan".logo made in holland

Welke toegevoegde waarde biedt A+O uw bedrijf?

“De toegevoegde waarde van opleidingsfondsen is groot. We nemen deel aan de bijeenkomsten die A+O regelmatig organiseert en zitten met andere regionale bedrijven in de kenniskring. Daar worden we altijd wijzer van. Daarnaast zijn de A+O-vergoedingen een belangrijke stimulans voor ons om te blijven investeren in opleidingen. Het is precies het extra duwtje in de rug dat je nodig hebt".

Meer informatie

Marjolein Boezel, financieel/hrm directeur Van Raam, telefoonnummer 0315 - 25 73 70 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof